Klassetrin: 1.-3. klasse
Projektperiode: Jan.-feb. 2020
Fag: Historie, dansk og kristendomskundskab
Antal lektioner: 3-7
Kirkebesøg: Sansevandring i kirken om fastelavnsdagene

Projektet indeholder:

  • Lærervejledning 
  • Forslag til fysiske øvelser
  • Sansevandring

Tilmelding: 30. august 2019

Indskoling

Hvor finder man ro?

Med afsæt i fastelavn og faste undersøger eleverne, hvor man finder ro i dag.

 

Fastelavn er mit navn! De fleste forbinder fastelavn med grin og sjov, fest og ballade. Men hvad færre tænker på er, at fastelavnsfesten oprindeligt var indledningen på en 40 dage lang faste, der handlede om indadvendthed, afsavn, eftertanke og stilhed.

 

Her er projektet, der giver eleverne kendskab til traditionerne omkring fastelavnsfesten: Hvorfor opstod den, og hvilken betydning havde den dengang og i dag? Med udgangspunkt i gamle traditioner undersøger eleverne, hvad forskellige mennesker gør for at finde ro i dag. Hvad gør ro og stilhed ved mennesket, og hvad er eftertanke egentlig for noget?

 

Tilmeldte klasser inviteres på en fastelavnsvandring i en af de lokale kirker. Inspireret af teaterformen sensorisk teater bevæger eleverne sig gennem: flæskedagene, hvide tirsdag, aske onsdag, 40 fastedage for til sidst at være fremme ved påsken. Hele vandringen veksler mellem aktivitet og ro!