SOSU-uddannelsen og Herlev Hospital

Hospitalspræsterne på Herlev Hospital har stor erfaring med at give åndelig og religiøs omsorg til mennesker i svær krise og i forbindelse med dødsfald. Der har gennem flere år været en efterspørgsel på denne viden. 

Derfor arbejder Folkekirkens Skoletjeneste i Gladsaxe og Herlev i disse år på at udvikle undervisningsforløb, der giver viden om hvad den åndelige, eksistentielle og religiøse omsorg i sygeplejen kan være. Forløbene udvikles i samarbejde med undervisere på SOSU C i Herlev og Gladsaxe, med hospitalets præster samt præster med erfaring fra psykiatri og gerontologi.

Hvad er åndelig omsorg?

Gæstelærer og undervisningsideer

Undervisningen skaber rammer for snakke om, hvad åndelig, eksistentiel og religiøs omsorg kan være. Hvilke eksempler kender de studerende allerede fra deres praktik?

Hvordan arbejder man med denne omsorg inden for palliationen? Hvad er WHOs anbefalinger til dette? Hvilken udvikling har der været i hospicebevægelsen? Er den åndelige omsorg alene for patienterne eller er det også en kollegial disciplin?

Primær pleje - psykiatri - somatik

Undervisningsforløbene kan tilpasse de mange forskellige faglige mål, som eleverne skal igennem på uddannelsen.

Den åndelige omsorg vedrører både demens og palliation, tværfaglighed, pårørende, kollega-sparring, menneskelig værdighed i sygeplejen og meget mere.

I forløbene kan inddrages gæstelærere og refleksioner fra praksis - disse tilpasses den praktik, som eleverne netop har været i, eller skal ud i efterfølgende:

Plejehjem og hjemmepleje

Psykiatri 

Hospital

Faglitteratur og skønlitteratur

I undervisingen tages udgangpunkt i mangfoldig faglitteratur om den åndelige omsorg og i skønlitteraturen om oplevelsen af sundhedssystemet og menneskelige erfaringer med død, sorg, liv og glæde.

Stor inspirationskilde

Hospitalspræst Tom Andersen Kjær (1959-2018) har været en stor inspirator i samarbejdet med SOSU-skolen og praktikvejledere på Herlev Hospital. Kodeordene har været sansning, medmennesket, medleven, sorg, det kulturhistoriske blik og ritualets betydning i livets kaotiske stunder.

Temaer i undervisningen

Den sidste rejse

Hvad sker der, når et menneske dør? Eleverne kan besøg Herlev Hospital, og få viden om ritualer og traditioner i forbindelse med dødsfald. Eleverne har selv mange erfaringer fra deres praksis om, hvad man gør i hjemmepleje, plejecentre og på hospitalet ved dødsfald. På hvilke måder tager man afsked? Har borgere og pårørende særlige ønsker? Hvilke ritualer og traditioner findes på de forskellige plejesteder?

Samtalen som en dans

Hvis en samtale mellem to mennesker er som en dans, hvilke trin kan man da træne sin krop i at tage? Hvornår træder man frem, og hvornår trækker man sig nænsomt tilbage? Hvordan fører man sin partner professionelt og trygt?

Oplæg, samtale og øvelser om, hvordan man træner sin medleven og føling med den anden.

I forbindelse med udvikling af undervisningsforløb, har vi samarbejdet med tangodansere, for at eksemplificere og erfare samspillets betydning for samtalen.

Rum for forskelligheder

Det senmoderne samfund er karakteriseret ved ikke at være monokulturelt. Der er flere familiekulturer, religiøse kulturer, sociale kulturer og etniske kulturer, der præger menneskers livssyn.

Hvordan påvirker det sygeplejen? Hvordan tages der bedst hånd om borgeren ud fra de forudsætninger? Hvordan afkodes borgerens behov for åndelig, eksistentiel og religiøs omsorg?

Hvor kan man hente hjælpe og viden?

Menneske til menneske

Hvad gør man, når man bliver ramt af de skæbner, man møder i sygeplejen? Måske bliver man berørt af tidlig død; en voldsom sygdom; en situation, der minder om noget, man kender fra eget liv eller noget andet?

Hvordan er man menneske og professionel på samme tid?