Klassetrin: 1.-3. klasse

Projektperiode: Aug.-dec. 2020

Fag: Musik og kristendomskundskab

Antal lektioner: 6-12

Projektet indeholder:

  • Lærervejledning
  • Elevhæfte
  • Kirkebesøg med organist og præst
  • Animationsfilm
  • IT-platform

Tilmelding: 3. juli 2020

(eller senest 6. august 2020)

 

FORBEREDENDE LÆRERKURSUS

Mandag den 31. august 2020 kl. 12-15 inviterer vi til lærerkursus. Her introduceres de lærere, der er tilmeldt projektet til arbejdet med orgelmusikken, de æstetiske erfaringer og LYDMASKINÈN.

Organist Lars Sardemann fortæller om orglet, og I prøver LYDMASKINEN, der er IT-platform i projektet.

 

 

Lydspor - leg med lyd

Musik, eksistens og kristendom hænger tæt sammen. I dette projekt skal elever udforske, hvordan orgelmusik kan udtrykke følelser og stemninger.

Indgangen til arbejdet er en lille fin animationsfilm og et besøg i den lokale kirke. Her lytter eleverne sig ind i musikken, og tolker hvordan orglet kan skabe stemninger af glæde, sorg, melankoli og eufori.

På skolen arbejder eleverne med fem udvalgte bibelfortællinger: Noa, Jonas, Moses, Maria-historien og Den lamme i Kapernaum. Alle fem fortællinger kredser om grundlæggende tilværelses-spørgsmål. Eleverne kommer således til at udforske sammenhængen mellem: bibelfortælling, tilværelsesspørgsmål og kirkens musikalske udtryk.

Til projektet er udviklet en IT-platform, hvor eleverne online sampler deres egne musikfortællinger af effektlyde og stumper af orgelmusik.

Desuden indgår der i projektet en fin lille animationsfilm, der tematiserer arbejdet med de centrale tilværelsesspørgsmål gennem musik og lyd.